BRAVOK
Bij BRAVOK betekenen de letters het volgende:
B: banden en brandstof
R: remmen
A: accu
V: verlichting en vering
O: olie
K: ketting en koeling
Banden:
- moeten voldoende op spanning zijn. Dit kun je in het instructieboekje vinden.
- Voldoende profiel. Profiel dient voor afvoer van vuil en water. Wettelijk is het minimum 1 mm (slijt indicatoren).Verstandig is om met niet minder dan 2 mm profiel te gaan rijden.
- Geen scheuren of bobbels.
- Geen steentjes of glas. Spijkers en schroeven laten zitten en door de garage laten verwijderen. M.A.W Geen grove beschadigingen aan de band.
- Gelijke slijtage over het gehele loop vlak (bandenspanning is hiervoor zeer belangerijk).
- Ventiel dop aanwezig. Deze dient om het ventiel te beschermen tegen roest, vocht en indringen van vuil. Door de centrifugaalkracht kan het vuil juist bij hoge snelheid het ventiel indrukken waardoor de band zal leeglopen.
Brandstof:
Een motortank heeft een andere indeling van binnen als een auto. In het begin gaat de meter langzaam en daarna zakt deze snel. Makkelijk is elke tankbeurt de dagteller op nul te zetten. Wanneer u weet hoeveel kilometer uw gemiddeld rijd op een tank is het makkelijk bij te houden.
Remmen:
- De remmen werken hydraulisch, d.w.z. door middel van remvloeistof.
- Vloeistofniveau’s controleren van de voorrem en achterrem. Er mag een luchtbel zichtbaar zijn boven de vloeistof, alleen niet onder het minimum niveau want dan onstaat het risico dat er lucht in de leidingen komt en is de remwerking minder.
- Daling van het niveau kan het gevolg van slijtage van de remblokken zijn, of door lekkage van de leidingen.
- remschijven en blokken visueel controleren op gelijkmatige slijtage.
- Controle punten van de ABS. Lampje op dashboard brand bij starten en dient uit te gaan wanneer er ca 10 km/h gereden wordt.
Accu:
- De accu moet deugdelijk bevestigd zijn.
- Vloeistof niveau controleren en indien nodig aanvullen met gedestilleerd water.
- Controleren of de accupolen niet geoxideerd zijn (bloemkool vorming) Oxidatie kan voorkomen worden door de polen van de accu in te vetten met zuurvrije vaseline.
- Bij langere stalling (bv winter) hang u een druppelaar aan de accu (in huis).
Vering:
De vering moet voor en achter schoon zijn en geen lekkage vertonen. De demping mag geen lekkage vertonen. dit is duidelijk te herkennen bij de oliekeringen aan de voorvork. Daar zal bij lekkage olie uit de voorvork komen.(let op: dure reparatie!)Aandachtspunt: Voor de achtervering is het verstandig om te weten wat de stelmogelijkheden zijn i.v.m. een passagier of bagage. Bij het rijden met een passagier en/of bagage is het voor de stabiliteit namelijk beter als de achterveren wat stugger zijn afgesteld. Raadpleeg voor de afstelmogelijkheden het instructieboek van de betreffende motor.
Verlichting:
Voor het rijden dient u de verlichting te controleren. U zet de motor aan en houd uw hand voor het voorlicht en controleert zo de werking (dimlicht en grootlicht). Voor het achterlicht doet u hetzelfde. Als extra controleert u aan de achterkant ook het remlicht (zowel hand als voetrem).
Hierna controllert u alle 4 de knipperlichten inclusief de alarmlichten.
Zorg ervoor dat thuis reservelampjes heeft. Door de hogere trillingen bij een motorfiets tijdens het rijden kan een lampje sneller kapot gaan.
Olie:
Olie is een belangerijk onderdeel van de motor. Deze dient altijd in goede conditie te zijn en van goede kwaliteit (bezuining hier dus niet op, bv olie van Lidl).Peilen doen we als de motor koud is en op een rechte ondergrond. Aan de zijkant van de motor vind u een kijkglaasje, deze dient gevuld te zijn. Soms zit er ook een peilstokje aan de vuldop vast. Het bijvullen doen we met kleine hoeveelheden. Teveel olie is net zo slecht als te weinig. Warm kunt u de motor ook controleren maar wacht dan even 5 a 10 minuutjes.
Ketting:
- Speling moet 2 a 3 cm zijn. Te meten aan de onderkant in het midden tussen voor- en achter tandwiel. Het tandwielset is versleten als de tandwielen scherp en puntig worden. Dan dient het voor en achtertandwiel en de ketting tegelijkertijd vervangen te worden.
- Regelmatig de ketting controleren op slijtage en het wiel naar achteren verstellen totdat de juiste speling is verkregen.
- Voordat u een ketting insmeert is het belangerijk deze schoon te maken. Het vet is van een sterke soort omdat deze aan de ketting moet blijven zitten tijdens het rijden. Hierdoor blijft er dus ook zand en rommel vastplakken en deze vergroot en versnelt de slijtage. Doe dit zeer regelmatig. Een gehele kettingset vervangen kost een paar honderd euro met arbeid erbij. De ketting kunt u het best insmeren wanneer deze warm is ivm het vervloeiën van het vet.
Koeling:
- Koelvloeistofniveau. Het expansievat (om evt bij te vullen zit vlak voor het achterwiel.) Daar is het minimum en maximum peil van de koelvloeistof te vinden. Controleer dit bij een koude motor allen dan is het realistische peil af te lezen. (vloeistof zet uit als het warm wordt.)
- Om een goede werking van de radiator te waarborgen moet deze regelmatig schoongemaakt worden. Let erop dat de radiator wordt schoongemaakt wanneer deze volledig is afgekoeld.
- Het schoonmaken dient via de achterzijde te gebeuren! Op deze manier kan het vuil wat in de radiator gekomen is er uit. Dit dient met zacht stromend water te gebeuren. Daarbij voorzichtig in de richting van de lamellen borstelen.